Een eerlijk en eigenwijs product. Doen wat je het allerliefste doet. Durven springen in wat je denkt dat een gat in de markt kan zijn. Bakken drive voor blije klanten. Slim cijferen en geen zotte toeren uithalen. De zusjes Tine en Ilse Gutschoven uit Overpelt pakten hun ziel en zaligheid bijeen en startten met hun droomproject De Soepelier. De beste, meest gezonde soep maken konden ze al. In het project Start! van Stebo leerden ze de zakelijke puntjes op de ‘i’ zetten. Daarna was de start van hun eigen zaak gauw gemaakt.

 

Het begon als een hobby. Ilse verwerkte groentenoverschotten tot soep die ze deelde met familie en vrienden. Die konden haar kunst waarderen, en de vraag naar Ilses verse soep groeide. Een gat in de markt werd zichtbaar. De zussen begonnen te fantaseren. Of hier een eigen zaak kon uitgroeien? En wat daar dan voor nodig was? Tine: ‘We zagen ons dat wel samen doen. Mijn zus wilde soep maken, maar had geen zin in alle administratie die daarbij komt. En dat is iets dat ik wel graag doe. Dus legden we onze goesting bijeen en begonnen uit te zoeken of die droom werkelijkheid kon worden.’

 

Leuk idee, maar kunnen we ervan leven?

Tine was werkzoekend toen ze in het project stapte. ‘Ik wilde wel graag iets voor mezelf doen. Het moest iets creatief zijn, waar ik iets van mezelf in kwijt kon. En toen bood zich die gelegenheid aan, alsof het zo moest zijn.’ Omdat de zusjes niet wisten of hun zaak haalbaar zou zijn, zocht Tine ondersteuning om een ondernemersplan te schrijven.

‘Omdat ik werkzoekend was, wilde ik toch zeker genoeg zijn voor ik als zelfstandige zou starten. Want als je je werkloosheidsvergoeding opgeeft, wil je wel gerust zijn dat je die inkomsten dan op jezelf kunt verdienen. Dus moesten we beginnen uitzoeken hoeveel soep we moesten verkopen om dat eruit te halen, hoe we de prijzen moesten bepalen, of er vraag genoeg zou zijn.’

 

Ondernemingsplan en groepsbijeenkomsten zorgen voor boost van vertrouwen

Tine begon te werken aan een ondernemingsplan, via een online-tool. Niet simpel, zo bleek, en ze zocht naar wat extra advies om door die taak heen te komen. Ze kwam bij Hans Vanwonterghem terecht, adviseur bij het project Start! van Stebo. In Start! worden kleine groepen kandidaat-ondernemers via groepssessies en individueel advies begeleid bij het opstellen van een businessplan.

Deelnemen aan Start! gaf Tine een vertrouwensboost. Ze kon hun soep laten proeven en de jury – andere kandidaat-ondernemers en professionals – gaf haar een ferme 10. ‘ Dat was super natuurlijk. Ik kreeg ook tips over interessantste klantengroepen, en in de praktijk blijken die ook te kloppen. We leveren het meest aan hogergeschoolde mensen en groepen collega’s, precies zoals voorspeld. En ik leerde zorgvuldig de kostprijs berekenen van ingrediënten, verpakkingen en tijd voor het koken en leveren.’ Het project van Tine en Ilse kon op veel vertrouwen en waardering rekenen van de adviseurs en de andere kandidaat-ondernemers. Genoeg vertrouwen om in het echt aan de startblokken te verschijnen.

 

De Soepelier is uit de startblokken

Intussen is Tine opnieuw deeltijds aan het werk. Het maakte de druk om snel voldoende omzet te maken iets minder hoog en dus is er meer ruimte om te experimenteren in de praktijk.

De Soepelier startte half september. Elke dag maakt Ilse een ‘gewone’ en een speciale soep. Particulieren, personeelsgroepen en bedrijven bestellen online en krijgen hun portie aan huis geleverd. De goedkoopste willen ze niet zijn. Ze willen de beste soep leveren: bomvol verse groenten uit eigen streek, altijd vegetarisch en zo maximaal mogelijk gemaakt met bioproducten. Tine: ‘Alles bio kan helaas niet, want dan wordt het eindproduct te duur. Maar alles lokaal kan wel. We kopen onze ingrediënten bij een lokale groentenboer en die verzekert ons dat alle producten uit België en Nederland komen. En alles vegetarisch is evident, omdat mijn zus overtuigd vegetariër is. Koken met vlees zou voor Ilse totaal ondenkbaar zijn.’

 

Leren uit de praktijk en slim bijsturen richting toekomst

Tine vertelt met hart en ziel, én met kennis van zaken. Het ondernemingsplan leidt haar in haar observaties over hun bedrijfsorganisatie. ‘Zo hebben we onze markt  lokaal afgebakend tot Overpelt en Neerpelt. Anders zouden we te ver moeten leveren en dat heeft een effect op onze kosten. Aan onze aanpak van bestellingen en leveringen kan ook nog gesleuteld om tijdswinst te boeken. Reclame hebben we nog niet echt gemaakt, en daar willen we stilaan ook aan beginnen. De bestellingen lopen goed, het aantal klanten neemt toe, maar er is groei nodig. We willen mikken op trouwe bestellers, waar we meerdere keren per maand kunnen leveren.’

De neus is gericht op de toekomst. Het vertrouwen is groot genoeg om te investeren in een professionele keuken. Binnen enkele weken is die klaar voor gebruik. Over een jaar wil het duo weten wanneer het mogelijk is dat minstens één van hen beiden helemaal in de zaak kan stappen. ‘Rijk hoeven we er niet van te worden’, zegt Tine. ‘Maar we willen er wel graag van kunnen leven. En dat hoeft zeker niet tot een megadruk bestaan te leiden. We willen ook nog ruimte houden om van ons gezin te genieten. Moet kunnen, ook als zelfstandige.’

 

Go for it!

Tegen andere mensen die dromen van een eigen zaak zou Tine zeggen: ‘Doe maar, durf maar. Denk na, en zoek de ideeën van andere mensen. De hulp van professionals is nodig.  Maar, als ik terugdenk aan Start! bleek voor mij vooral de groep van andere kandidaat-ondernemers goed te werken. Die mensen denken allemaal mee, en daardoor heb ik veel nieuwe ideeën opgedaan die we nu kunnen  waarmaken.’

 

 

Info:

 

 

Door Griet Bouwen, Nieuwmakers, voor Stebo. Wilt u reageren of heeft u zelf een verhaal dat u wil delen? Contacteer dan onze nieuwsredactie via mail of telefoon 0474 88 26 37. Stebo geeft toestemming tot integrale overname van dit artikel, mits vermelding van Stebo en opname van een link naar deze pagina. 

Share This