Nu de leercirkels bij Stebo – in het kader van het innovatieproject ‘Stebo Flowleert’ – stevig op dreef zijn, wilden we wel eens weten hoe leren werkt. Met handelsconsulent Jos Put, architect Erwin Vaes en loopbaancoach Sylvia Caputo kijken we naar leerstijlen en leermomenten. Resultaat is wat telt, vinden ze alle drie. Al loopt de leerweg er naartoe voor elk net even anders.

Jos draait mee in de werkgroep ‘Stebo missie en doelgroep’. Sylvia is lid van de leercirkel ‘digitalisering’ en Erwin maakt deel uit van ‘Stebo Labo’. Elk van die leercirkels werkt via eenzelfde methodiek (Creative Problem Solving) aan een actie die het innovatief vermogen van Stebo wil versterken. Samen leren, samen doen, samen innoveren is de kern van het project. Hoe zitten die collega’s in het leerproces? Hoe werkt ‘leren’ voor hen?

Erwin: ‘Ik zie mezelf als een uitgesproken doener. Ik ben als een boer: ik denk na over hoe ik mijn patatten moet planten. Met de bedoeling van patatten te planten.’(lacht)

Jos: ‘Wat mij heel duidelijk is geworden: ik heb andere mensen nodig om zelf te leren. In interactie met anderen zitten voor mij de meeste leermomenten. Ik hou van alle samenkomsten bij Stebo, want ik neem altijd wel nieuwe inzichten mee naar huis.’

Sylvia: ‘Bij mij staat observatie centraal. Ik wil waarnemen, dingen horen van anderen en dan zelf iets ondernemen. Maar ik merk wel dat ik duidelijkheid nodig heb over het doel en de spelregels in een leergroep. Ik ben nogal reflectief van aard, en in mijn leercirkels zitten veel doeners. Ik heb niet al mijn reflecties in de groep gegooid, zeker wanneer ik aanvoelde dat het voor de anderen irriterend of te veel zou kunnen worden.’

Erwin: ‘Als er alleen maar doeners in een groep zouden zitten, zou je waarschijnlijk op een paar uur klaar zijn. Ik vind het net leuk om samen met collega’s te leren, die over andere dingen nadenken of heel anders denken. Zoeken hoe je het beter kunt doen, dat kunnen we niet alleen op onszelf. In groep bezig zijn, helpt mij veel. Ik leer veel van de input van anderen. Samenwerken wordt zoveel interessanter met al die verschillende eigenschappen.’

Sylvia: ‘Dat reflectie een onderdeel van de aanpak is en ook als resultaat gezien wordt door de groep, zou mij helpen. Het is goed om dat in te bouwen in het proces. Om heel bewust die dialoog te voeren, en daar een paar spelregels rond te voorzien zodat het ook aanvoelt dat het kan en mag.

Jos: ‘Naast de focus op het leren en innoveren, vind ik het ook wel interessant om eens in te zoomen op de methodiek die de leercoaches hanteren [in Creative Problem Solving nvdr]. Wat mij betreft zou ik nu ook wel op die methodiek willen focussen, en zien of die relevant kan zijn voor andere medewerkers die ook groepsprocessen begeleiden in hun werk. Ik ben wel benieuwd of ik dat in mijn werk kan gebruiken.’

Erwin: ‘Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. En ik denk aan nog iets: wat mij – en onze groep – enorm helpt is visualiseren. Woorden en teksten zijn oké, maar met een tekening erbij wordt iets voor mij soms in één moment helder. En wat zeker niet mag ontbreken, als we klaar zijn met ons werk? Een goed feestje natuurlijk!’

Door Griet Bouwen, Axiomnieuws, voor Stebo. Wilt u reageren of heeft u zelf een verhaal dat u wil delen? Contacteer dan onze nieuwsredactie via mail of telefoon 0474 88 26 37. Stebo geeft toestemming tot integrale overname van dit artikel, mits vermelding van Stebo en opname van een link naar deze pagina.

 

Share This