‘Ik denk nu anders na over communicatie’, zegt Sylvia Caputo, loopbaanbegeleider bij Stebo. Twee jaar lang zocht ze uit hoe sociale mediatools als Facebook en Twitter haar werk als loopbaancoach en teamlid bij Stebo-Tewerkstelling konden verrijken. ‘Het heeft me veel gevoeliger gemaakt voor de invalshoek van de ontvanger van onze communicatie. In tegenstelling tot vroeger ben ik nu echt plezier gaan vinden in het bekendmaken van ons aanbod. Ik heb er mijn eigen stijl in kunnen ontwikkelen.’

 

Een early-adopter van sociale media tools zou ze zichzelf nooit noemen. Haar eerste Facebook- en Twitter stappen waren eerder schoorvoetend, voorzichtig afwachtend. ‘Want je wil natuurlijk wel overzien wat de effecten zijn als je op de send-knop drukt’ zegt Sylvia. Twee jaar geleden had ze niet zoveel met die nieuwigheden. ‘Ik zag weinig meerwaarde. Wat je niet echt kent, mis je uiteraard ook niet.’

 

Liever zelf aan het stuur zitten

Tot ze aan boord ging van het projectteam Sociaal Digitaal en aangemoedigd werd om te onderzoeken hoe sociale media haar werk als arbeidsbemiddelaar kon versterken. ‘Ik was tegelijk nieuwsgierig en kritisch. Ik wilde graag bijleren, maar had veel vragen.’ Vragen rond de techniek zelf, de tijd die ervoor nodig is, de effecten van wat je in de wereld stuurt, het beschermen van je privacy als professional. ‘Door me daarin te verdiepen heb ik geleerd dat privacy relatief is als je online actief bent, zelfs zonder sociale media accounts. Dat bedrijven als Google meer van je weten dan je beseft. En toen maakte ik een klik. Ik dacht: als het zo zit, kan ik maar beter er bewust mee omgaan, zoveel mogelijk zelf aan het stuur zitten.’

 

Bedachtzaam experimenteren

Ze maakte een Facebookaccount aan en ging de online communicatie van haar team Loopbaanwijzer en tewerkstelling beheren via Facebook en Twitter. Ze postte quotes en verhalen, reageerde op vragen, haakte in haar berichten aan op de actualiteit. Het was doen en leren tegelijk. Experimenteren, met vallen en opstaan. Sylvia: ‘Ik zal altijd handelen met de vraag in het achterhoofd: wat is zinvol om toe te voegen aan de informatiestroom? Waarom doe ik het? Wie wil ik bereiken?’

 

Talent aangescherpt

‘Ik merk dat ik doorheen die experimenten leerde om meer vanuit mijn publiek te denken. Ik vraag me heel bewust af: wat hebben de mensen nodig, wat willen ze weten, met welke vragen worstelen ze en welke informatie is dan nuttig? Die manier van denken strekt zich nu ook uit naar bijvoorbeeld het opstellen van brieven.  Ik heb er veel meer plezier in gekregen. Ik heb ontdekt dat het geschreven woord helemaal mijn ding is, en dat ik dankzij het bezig zijn met sociale media dat talent verder kan ontwikkelen. Ik vind het nu bijvoorbeeld wel heel fijn om op die manier een rol op te nemen in het werven van cliënten en bekendmaken van onze dienstverlening. Heel anders dan vroeger, toen ik me helemaal niet aantrokken voelde tot dat soort taken, hoe noodzakelijk ook.’

 

Digitale Workouts

Al doende ontstond dus enthousiasme. ‘Ik heb het ervaren als een vrije keuze. En dat moet het voor iedereen kunnen zijn. Zonder goesting groei je toch niet. Bijna niemand van mijn collega’s voelt de nood om zomaar van alles in de wereld te smijten. We willen meerwaarde brengen voor de mensen waarvoor we werken. Meerwaarde voor elkaar ook als collega’s.’

Samen met twee collega’s organiseert Sylvia nu ludieke Sociale-Media Workout Café’s voor medewerkers van Stebo. Zowel voor die-hard toetsentokkelaars als collega’s die maar amper hun teen durven soppen in de digitale interactieve informatiezee. ‘Iedereen die wil delen en leren is welkom. Uitgangspunt is de vragen die de collega’s inbrengen. Niemand is expert, we zoeken samen naar creatieve toepassingen, wisselen ervaringen uit, geven elkaar tips en inspiratie.’

 

Delen is elkaars werk sterker maken

Sylvia hoopt dat de Workout Café’s bijdragen aan een meer open houding ten opzichte van de nieuwe media en dat collega’s gevoeliger worden om meer van hun en elkaars werk te delen. ‘Want als we elkaars werk beter kennen, kunnen we onze klanten beter helpen. Als je weet waar je collega’s mee bezig zijn, gaat het mee in je rugzak. Daar worden de mensen die wij bereiken beter van. Het is een verantwoordelijkheid van ons allemaal, vind ik. Wie een goede ondersteuning wil geven aan zijn of haar doelpubliek, kan zich maar beter goed omringen met informatie. En om je te kunnen informeren, heb je collega’s nodig die elkaar spontaan op de hoogte houden. Sociale media – zoals een interne Facebookgroep –  kan dat proces helpen makkelijker maken.’

 

Meer weten?

 

Door Griet Bouwen, Nieuwmakers, voor Stebo. Wilt u reageren of heeft u zelf een verhaal dat u wil delen? Contacteer dan onze nieuwsredactie via mail of telefoon 0474 88 26 37. Stebo geeft toestemming tot integrale overname van dit artikel, mits vermelding van Stebo en opname van een link naar deze pagina. 

 

 

Share This