Meer dan 2400 bezoekers aan het woonloket van Stebo Wonen in 2014

Stebo heeft reeds een 20-jarige geschiedenis van samenwerken met de mijngemeenten van weleer. In 2006 werd een eerste Haspengouwse opgezet met 8 Haspengouwse gemeenten (Bilzen, Borgloon, Gingelom, Heers, Kortessem, Riemst, Voeren en Wellen). In 2009 is dan met dezelfde gemeenten IGS Haspengouw opgericht. Sinds 2011 werken de gemeenten Heusden-Zolder, Hoeselt, Houthalen-Helchteren en Maasmechelen samen in het IGS Woonfocus en in 2014 is het  IGS Aangenaam Wonen in Nieuwerkerken en Sint-Truiden van start gegaan. In de samenwerking met deze 14 gemeenten wordt gewerkt rond diverse taken binnen woonbeleid. Zo ondersteunen we de gemeenten bij de aanpak van de leegstand of het verbeteren van de woonkwaliteit. Ook helpen we de gemeenten bij het formuleren van een visie op wonen en maken we bijbehorende actieplannen op.

Een belangrijk deel van alle bezigheden heeft te maken met adviesverlening aan bewoners. Zij kunnen wekelijks of tweewekelijks terecht aan het woonloket. Hier krijgen ze gratis advies over al hun woonvragen. Samen met de bewoner gaat de adviseur na welke tegemoetkomingen of leningen er zijn voor de verschillende renovatiewerken en welke administratieve stappen gevolgd moeten worden. Er kan ook een afspraak gemaakt worden met een technisch adviseur-architect. Tijdens een huisbezoek worden de verschillende opties voor renovatie of aanpassingen bekeken en worden bewoners geïnformeerd over de te volgen procedures.

Ondanks de daling in het aanbod aan tegemoetkomingen voor renovaties en aanpassingen, bleef de adviesverlening in 2014 in de vier gemeenten erg succesvol. Er werden maar liefst 2409 bezoekers door Stebo geholpen aan de woonloketten. In totaal werd aan 2317 huishoudens advies gegeven over premies en woningverbetering. De wijziging in de uitbetaling van de Vlaamse Renovatiepremie in het najaar zorgde voor een sterke toename in het aantal vragen aan de adviseurs.   

De meeste bewoners kunnen geholpen worden met één bezoek aan het woonloket. Maar de  persoonlijke mogelijkheden en draagkracht van bewoners bepaalt sterk de intensiteit van de ondersteuning. Zo zijn er meer dan 150 bewoners die in 2014 nood hadden aan een intensievere begeleiding en die meer dan 3 keer advies inriepen.

Het is dus duidelijk dat de vraag van bewoners naar tegemoetkomingen bij woningverbetering nog erg actueel is in deze gemeenten. Via deze intergemeentelijke samenwerking kunnen zij door deskundige adviseurs correct en efficiënt geholpen worden.  

Share This