Op een bloedhete maandag ochtend doe ik op aanvraag van het OCMW een energiescan bij de familie Ozkan (fictieve naam)

Een ietwat oudere man, half slaperig deed in zijn pyjama de voordeur open. Hij begreep me niet goed, maar liet me toch binnen. Onmiddellijk kreeg ik een GSM in mijn hand geduwd: “Hallo? Sorry, mijn ouders spreken niet goed Nederlands en ik heb ze ingeschreven maar ben er nu niet. We hebben een probleem met de elektriciteitsrekeningen en de budgetmeter. We begrijpen het écht niet meer! Kan jij alles nakijken en opschrijven?” Ik zeg hem dat ik mijn best ga doen om uit te zoeken waar het probleem zit. Ik geef de gsm terug en de mama zegt fier: “Mijn zoon, Turkije!”

Ik vraag naar de elektriciteitsafrekening en de heer des huizes haalt meteen een reusachtige kartonnen doos met papieren. Na wat zoek- en speurwerk vinden we documenten van een energieleverancier en van de distributienetbeheerder. “Amai, wat een verbruik (9500 kwh)”, is mijn eerste reactie! Iets later verneem ik dat hier 8 personen wonen, wat een en ander al gedeeltelijk verklaart.

Ondertussen worden er nog wat telefoontjes in het Turks gedaan…

Nood aan extra energie?

Het is die dag wel erg warm en ze bieden me een “Golden Power” aan, een soort energiedrank zoals “Red-Bull”. Ik twijfel even… maar bedenk dan opeens dat ik deze extra energie-boost misschien wel zal kunnen gebruiken vandaag!

Tijdens mijn rondgang zie ik niet echt een grote verbruiker. Integendeel, ik vind maar een kleine koelkast (die echter wél vlak naast de verwarming staat), een diepvries, een laptop en 2 TV’s…

Gelukkig komt na een half uurtje de oudste zoon thuis. Hij spreekt heel vlot Nederlands en vertelt dat ze vorig jaar een budgetmeter hadden en elke maand  50 euro gingen opladen. Tot hun grote verbazing ontvingen ze begin dit jaar een afrekening van 3600 euro van de distributienetbeheerder. Hij begrijpt niet goed hoe dat mogelijk is 'met' een budgetmeter?

Ik begrijp zijn verwarring. Normaal gezien heeft een klant bij een budgetmeter zijn verbruik onder controle en kan hij enkel elektriciteit verbruiken waarvoor hij reeds betaald heeft (het zogenaamde “opladen” van de kaart). In principe krijg je nog maar 10 ampère elektriciteit aangeleverd van zodra je krediet opgebruikt is. Op die manier krijg je een duidelijker zicht op je verbruik.

Een budgetmeter elke maand opladen voor 50 euro, 9500 kwh verbruik én een afrekening van  3600 euro? Hoe valt dit te verklaren?

 Een kapotte budgetmeter

Ik bel naar mijn contactpersoon bij de distributienetbeheerder om dit uit te pluizen. Zij stelt vast dat de budgetmeter van de familie Ozkan inderdaad defect is. Om één of andere technische reden gaat de defecte budgetmeter niet over op de minimale levering, waardoor het gezin niet beseft heeft dat ze méér verbruikten dan ze uiteindelijk betaalden. De 3600 euro moeten ze uiteraard wel terugbetalen, maar dan stelt de distributienetbeheerder zich flexibel op en komen we tot een compromis waarbij de betaling gespreid mag worden. Het gezin zal nu drie jaar lang 100 euro per maand betalen om de schuld af te lossen…   

Gelukkig is mijn “Red-Bull” nog niet leeg om‘dit’ uit te leggen!

Terug naar de vrije markt

Vorige maand zijn ze terug naar de ‘vrije markt’ gegaan (weliswaar was dit alleen maar mogelijk onder een andere naam). De familie heeft helemaal geen vertrouwen meer in hun budgetmeter! Op zich is dit trouwens een goede zaak want uitgerekend per kwh is elektriciteit via een budgetmeter een pak duurder…

De familie Ozkan is nu opnieuw klant bij een commerciële energieleverancier. Ik wijs hen er op dat het voorschot dat ze nu maandelijks betalen (105 euro) veel te laag is gelet op hun verbruik uit het verleden. Volgens de klant wil de leverancier dit niet wijzigen en kregen ze als antwoord dat men zou wachten tot  na de eerste de afrekening om het voorschot aan te passen. Ik raad hun aan hier opnieuw voor te telefoneren en wat meer druk uit te oefenen. Immers, indien dit voorschot niet aangepast wordt; krijgen ze volgend jaar opnieuw een hoge afrekening…

Hoog verbruik?

Wat nog niet helemaal duidelijk was: wat veroorzaakt hier het verbruik van 9500 kwh. Om dit te achterhalen geef ik hen het advies om de meterstanden wekelijks te noteren. We vullen samen een schema in waarmee ze een ‘normaal’ verbruik kunnen vergelijken het met hun huidige verbruik. De timing zit goed: momenteel zijn ze gedurende enkele maanden maar met z’n tweetjes thuis. Op die manier zal het makkelijker zijn om uit te pluizen of er misschien toch ergens een elektriciteitslek is? Of misschien komen ze te weten wie in huis de écht grote verbruikers zijn?

Wordt vervolgd…

Share This