Op 25 augustus organiseerden we een ondernemersmeeting voor alle kandidaat-ondernemers (KO’s) die momenteel een traject volgen bij Ondernemersatelier.  Ik zal even kort schetsen hoe zo’n traject eruitziet! In een eerste deel maken de KO’s een ondernemingsplan op.  Dit doen ze collectief: gedurende 11 weken volgen ze samen 1 keer per week workshops die verschillende aspecten van het ondernemerschap behandelen.  Indien ze nog wat tijd nodig hebben, mogen ze nog tot maximaal 12 weken verder werken aan hun plan.  Voelen ze zich er klaar voor, kunnen ze na de workshopreeks overgaan naar deel 2 van het traject: de facturatie.  Tijdens dit tweede deel bedienen ze hun klanten, maken ze afspraken met hun leveranciers en bouwen ze hun zaak verder uit.  Het tweede deel kan 12 maanden duren.  Gedurende het hele traject behoudt de kandidaat-ondernemer zijn uitkering.  Er wordt dus geen enkel ondernemersrisico genomen.

 

Het eerste deel van het traject is collectief, het tweede individueel. We merkten dat onze KO’s het contact met hun lotgenoten begonnen te missen.  Ze hebben immers samen een hele weg afgelegd.  Vandaar is het idee ontstaan om ondernemersmeetings te organiseren.  Deze gaan er altijd gemoedelijk aan toe: een interessante spreker komt meer uitleg geven over een thema dat voor toekomstige zelfstandigen van belang kan zijn en daarna is er ruimte om lekker bij te kletsen.  Tijdens de laatste ondernemersmeeting hebben we het iets anders aangepakt….

6 personen die het traject reeds doorlopen hebben, werden uitgenodigd om nog eens langs te komen om hun verhaal te doen.  Onder hen waren 3 personen die inmiddels opgestart zijn als zelfstandige in hoofdberoep, 1 werknemer in dienstverband, 2 werkzoekenden.  Zij werden ontvangen door 19 KO’s: een aantal die deel 1 net achter de rug hebben maar nog niet zijn overgegaan tot facturatie en een aantal KO’s die deze stap wel al genomen hebben.  We hebben de KO’s ingedeeld in kleine groepjes en lieten hen speeddaten met onze anciens.  Om de 5 minuten kregen ze een andere ancien voorgeschoteld.  Alle indrukken werden verzameld en achteraf in groep besproken.  Het was heel mooi om te zien wat er allemaal werd uitgewisseld: van de meest banale vragen tot de boekhoudkundig ingewikkelde! Schitterend om te zien hoe onze ondernemers gegroeid zijn.  Waar ze vroeger nog met gefronste wenkbrauwen voor zich uit zaten te staren als we het hadden over de vaste kosten, de doodpuntomzet en de variable kosten, zitten ze nu te brainstormen over kostenoptimalisatie en wisselen ze ideeën uit om hun commerciële aanpak te bevorderen.

Gelukkig waren de weergoden ons goed gezind en konden we de hele dag buiten doorbrengen. Goed voorzien van drank en hapjes hebben we deze prachtige netwerk-dag afgesloten met een toast op het succes van al onze KO’s.

Share This